1. ZAŁOŻENIA PROGRAMU WYCHOWANIA
Misja – wizja szkoły
Misją szkoły w obszarze pracy wychowawczej jest – budowa kompleksowo oddziaływającego środowiska mającego na celu wszechstronny rozwój osobowy uczniów (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, estetycznym, duchowym i fizycznym).
2. CELE PRACY WYCHOWAWCZEJ
Uznajemy, że nasza misja polega na kształceniu w naszych wychowankach:
- motywacji i dociekliwości jako podstawy do pracy nad sobą, odkrywania osobistych możliwości i deficytów;
- motywacji, wiedzy i umiejętności niezbędnych do samodzielnego poszukiwania ważnych dla siebie wartości, ich hierarchizacji i dokonywania wyborów w każdej sytuacji;
- umiejętności określania osobistych potrzeb i interesów oraz ich zaspokajania na zasadzie godzenia dobra własnego z dobrem innych;
- umiejętności konstruktywnego, realistycznego określania osobistych celów życiowych ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
- umiejętności brania na siebie odpowiedzialności za siebie i za efekty swojego postępowania wobec innych;
- szacunku dla dobra wspólnego w społeczności szkoły i innych społecznościach, w którym przyjdzie im funkcjonować;
- umiejętności intrapsychicznych i interpersonalnych umożliwiających rozpoznanie i wyrażanie osobistych możliwości, potrzeb, zachowań i postaw w sytuacjach społecznych oraz do komunikowania się z innymi ludźmi i ich rozumienia;
- postaw prospołecznych i umiejętności wchodzenia w konstruktywne relacje na terenie szkoły rozumianej jako wspólnota nauczycieli i uczniów;
- nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
- postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej;
- postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.
3. PROJEKT KSZTAŁTOWANIA OSOBOWOŚCI UCZNIA
Wychowanie to wspieranie i wspomaganie ucznia w jego rozwoju w wymiarze: intelektualnym, psychicznym, społecznym, estetycznym, duchowym i fizycznym. W powyższych wymiarach osiągnąć chcemy:
rozwój intelektualny:
§ logiczne myślenie;
§ wnioskowanie i uogólnianie;
§ dociekliwość;
§ postawy twórcze;
§ poszukiwanie twórcze;
§ zainteresowania;
§ wrażliwość;
§ łatwość przyswajania treści.
rozwój psychiczny:
§ umiejętność przyjmowania krytyki;
§ rozpoznawanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych;
§ tworzenie trwałych związków emocjonalnych;
§ umiejętność okazywania uczuć i mówienia o nich;
§ umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
§ umiejętność oceny własnej wartości (samoocena);
§ samoświadomość – motywacja;
§ samodyscyplina.
rozwój społeczny:
§ umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów;
§ umiejętność współpracy i współdziałania w zespole;
§ kształtowanie postaw przygotowujących do pełnienia różnych ról społecznych;
§ umiejętność właściwego zachowania się w określonych sytuacjach;
§ umiejętność rozwiązywania konfliktów;
§ niesienie pomocy słabszym;
§ branie na siebie odpowiedzialności za wykonanie zadań;
§ umiejętność ponoszenia konsekwencji;
§ asertywność – wyrażanie opinii, obrona stanowiska.
rozwój estetyczny:
§ wrażliwość na piękno otoczenia;
§ znawstwo sztuki;
§ wyrabianie dobrego gustu i smaku;
§ bogactwo i kultura słownictwa;
§ dbałość o higienę osobistą.
rozwój duchowy:
§ tolerancyjność;
§ uświadomienie i stosowanie systemu wartości;
§ umiejętność odróżniania dobra od zła (myślenie wartościujące, rola sumienia);
§ kształtowanie odwagi cywilnej;
§ kształtowanie postawy otwartości.
rozwój fizyczny:
§ kształtowanie postaw aktywnych ruchowo;
§ uczenie twórczego spędzania czasu wolnego;
§ świadomość zdrowego stylu życia;
§ świadomość zasad zdrowego żywienia;
§ uczenie kierowania własnym postępowaniem; bronienie się przed zagrożeniami niszczącymi zdrowie: jak nikotyna, alkohol, narkotyki, agresja, przemoc;
§ odporność na negatywne wpływy różnych patologicznych zjawisk oraz środków przekazu.
4. ZADANIA SZKOŁY
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców powinni zmierzać do tego, aby uczniowie:
§ znajdowali w swojej szkole środowisko, w którym aktywnie będą mogli rozwijać wszystkie sfery osobowości (w wymiarze: intelektualnym, psychicznym, społecznym, estetycznym, duchowym i fizycznym);
§ rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie;
§ stawali się coraz bardziej samodzielni w wyborach indywidualnych i społecznych, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialni za siebie;
§ nabywali odpowiedzialności za siebie i innych;
§ dbali o przestrzeganie praw i wolności człowieka;
§ poszukiwali, odkrywali i dążyli przez rzetelną naukę i pracę do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
§ kształtowali umiejętności komunikowania się, słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
§ uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego;
§ przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie
w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych;
§ uczyli się budowania obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę;
§ przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości;
§ umieli działać na rzecz tworzenia w szkole wspólnoty nauczycieli i uczniów.
5. POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW:
1. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
3. Wychowawca współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
4. Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami, tzn. okazania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymania od nich pomocy w swojej pracy,
- włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły.
5. Wychowawca współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
6. Organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
7. Wychowawca ma obowiązek zapoznania ucznia i jego rodziców z systemem oceniania wewnątrzszkolnego, zasadami ustalania ocen rocznych i warunkami ich poprawiania oraz z trybem odwoławczym od wystawionych ocen i oceny z zachowania i kary nałożonej na ucznia.
8. Wychowawca planuje wycieczki wspólnie z rodzicami i wychowankami.
9. Wychowawca może z wychowankami zorganizować Dzień Wiosny – 21 marca.
W tym dniu można odstapić od formy zajęć lekcyjnych i zorganizować inne zajęcia szkolne. Formę tych zajęć ustala wychowawca klasy wraz z uczniami w porozumieniu z dyrekcją szkoły. Uczeń, który nie weźmie udziału w takich zajęciach, musi usprawiedliwić swoją nieobecność.
10. Wychowawca spełnia swoje zadanie poprzez:
Pracę z zespołem klasowym:
- utworzenie zespołów uczniowskich w klasie,
- zorganizowanie wyborów do rady uczniowskiej,
- pracę z klasową radą uczniowską (udział w planowaniu pracy),
- organizację imprez klasowych,
- organizowanie narad klasowych i wdrażanie do samorządnej działalności,
- zagospodarowanie pomieszczeń klasy,
- organizowanie życia kulturalnego i towarzyskiego w klasie,
- bieżące informowanie uczniów o aktualnych sprawach szkoły,
- organizowanie współpracy i współzawodnictwa między zespołami uczniowskimi,
- współpracę z biblioteką szkolną poprzez „łączników”,
- organizowanie i kierowanie pracą zespołów uczniowskich,
- wdrażanie i motywowanie uczniów do pracy nad sobą,
- organizowanie wycieczek,
- wdrażanie uczniów do pełnienia ról społecznych,
- obserwację zjawisk zachodzących w klasie i dogłębne poznawanie ucznia, jego zdolności, zainteresowań i potrzeb.
Współpracę z rodzicami:
- organizowanie spotkań z rodzicami,
- utworzenie klasowej rady rodziców i współpraca z nią,
- bieżące informowanie o organizacji pracy i życiu wewnętrznym w klasie i szkole, o trudnościach i osiągnięciach w pracy wychowawczej,
- omawianie z rodzicami planu pracy wychowawczej,
- organizowanie otwartych lekcji dla rodziców,
- włączenie rodziców w przygotowanie uroczystości klasowych,
- włączenie rodziców do prac społecznych w klasie,
- włączenie rodziców do preorientacji zawodowej,
- organizowanie indywidualnych kontaktów z rodzicami,
- organizowanie imprez klasowych dla rodziców,
- pedagogizację rodziców.
11. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony placówek i instytucji oświatowych i naukowych, a w szczególności:
- pedagoga szkolnego,
- psychologa,
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- nauczyciela – opiekuna,
- doradcy metodycznego
12. Kompetencje wychowawcy klasowego:
- ustala ocenę zachowania, według kryteriów ocen zachowania,
- opiniuje uczniów,
- kieruje systemem nagród i kar w obrębie klasy,
- reprezentuje klasę na posiedzeniach rady pedagogicznej.
13. Zakres odpowiedzialności:
Wychowawca klasy odpowiedzialny jest za:
- realizację tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy,
- organizację życia wewnętrznego w klasie,
- estetyczny wygląd klasy,
- majątek klasy
14. Nauczyciele wychowują głównie przez modelowanie i oddziaływanie własnymi postawami oraz przekonywującą prezentację własnych umiejętności, które chcą przekazać wychowankom.
15. Poznają sytuacje rodzinne każdego wychowanka.
17. Opracowują w oparciu o „Program wychowawczy szkoły” klasowy plan wychowawczy (w porozumieniu z uczniami i rodzicami).
18. Podejmują systematyczne wysiłki zmierzające do wytworzenia prawidłowej atmosfery wspólnoty klasowej.
19. Uczestniczą we wszystkich wydarzeniach ważnych dla klasy (np. uroczystości klasowe, szkolne, biwaki, rajdy, wycieczki itp.), w których biorą udział wychowankowie.
20. Czuwają nad postępami i frekwencją uczniów, pozostają w stałym kontakcie z rodzicami, znają sytuację materialną wychowanków.
21. Organizują pomoc w trudnej sytuacji materialnej (zapomogi, bezpłatne obiady).
22. Organizują pomoc w nauce:
- samopomoc koleżeńską,
- zespoły wyrównujące wiedzę.
23. Współpracują z nauczycielami poszczególnych przedmiotów, pedagogami szkolnymi, dyrekcją szkoły w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktyczno-wychowawczych.
24. Prowadzą prawidłowo i systematycznie dokumentację klasową.
25. Uczą umiejętności celowego działania (umiejętności stawiania celów w życiu i sposobów ich realizowania).
26. Kształtują umiejętności komunikowania się i działania w społeczności.
27. Aktywnie rozwijają wszystkie sfery osobowości wychowanków.
6. INDYWIDUALNA PRACA WYCHOWAWCZA Z POSZCZEGÓLNYMI UCZNIAMI
W przypadku uczniów o szczególnych trudnościach nauczyciele prowadzą pracę indywidualną polegającą na:
§ diagnozowaniu wychowanka i ustalaniu indywidualnego planu postępowania opiekuńczego lub korekcyjnego;
§ stałym wspieraniu ucznia w jego bieżących problemach;
§ uzgadnianiu elementów diagnozy i planu postępowania korekcyjnego
w różnych formach współpracy z innymi nauczycielami;
§ ewaluacji pracy indywidualnej z uczniem na superwizjach, spotkaniach zespołu, konsultacjach z psychoedukatorami i innymi nauczycielami.
7. ZADANIA NAUCZYCIELI
- Warunkiem stawiania uczniowi wymagań punktualności i obecności na lekcjach jest rzetelne odnotowywanie obecności w dzienniku.
- Podstawowym obowiązkiem jest punktualne rozpoczynanie i kończenie oraz solidne przygotowanie zajęć.
- Nauczyciel prowadzi indywidualnie rozmowy z rodzicami w zależności od zachodzących potrzeb.
- W szkole organizowane są indywidualne konsultacje w czasie trwania zebrań z rodzicami.
- Każdy nauczyciel kieruje się dobrem ucznia.
- Dba o wszechstronny rozwój ucznia (praca z uczniem zdolnym – koła zainteresowań, praca wychowawcza).
- Wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swojego przedmiotu elementy programu wychowawczego naszej szkoły.
- Wszystkich nauczycieli obowiązuje stałe doskonalenie merytoryczne, pedagogiczne i etyczne.
- Obowiązkiem każdego nauczyciela jest każdorazowe reagowanie na dostrzeżone dobro i zło.
- Zadaniem każdego nauczyciela jest dopilnowanie prawidłowego sposobu spędzania przerw przez uczniów, zwrócenie uwagi na kulturę zachowania.
- Nauczycielom przysługuje podmiotowe traktowanie ich przez dyrekcję, rodziców, kolegów i koleżanki.
8. ZADANIA PRACOWNIKÓW NIEPEDAGOGICZNYCH
- Obowiązkiem każdego pracownika szkoły jest reagowanie na niewłaściwe zachowania ucznia i poinformowanie o tym wychowawcy.
- Każdy pracownik winien być przykładem dla dzieci i młodzieży.
- Pracownicy szkoły stwarzają warunki do realizacji programu wychowawczego.
9. ZADANIA RODZICÓW
- Rodzice uczestniczą w życiu szkoły, współpracują z wychowawcą klasy, radą rodziców, dyrekcją.
- Świadomie współpracują ze szkołą zgodnie z jej założeniami wychowawczymi.
- Rodzice mają obowiązek uczestniczyć w zebraniach klasowych i szkolnych.
- Zobowiązuje się rodziców do zawiadomienia wychowawcy o przewidywanej dłuższej nieobecności ucznia w szkole oraz usprawiedliwienia każdorazowej nieobecności.
- Rodzice utrzymują stały kontakt z wychowawcą.
- Rodzice powinni dbać o odpowiedni strój, wygląd i podstawowe potrzeby dziecka.
- Niezbędnym elementem wychowania jest pomoc młodzieży w obowiązkach życia rodzinnego i domowego.
- Rodzice są zobowiązani do skontaktowania się ze szkołą na każdorazowe wezwanie.
- Propozycje współpracy rodziców ze szkołą to udział w:
§ wycieczkach, imprezach kulturalnych itp.;
§ działaniach gospodarczych np. remonty bieżące;
§ wspieranie finansowe budżetu rady rodziców.
10. SPOSOBY ODDZIAŁYWANIA W RÓŻNYCH SYTUACJACH WYCHOWAWCZYCH
1. Sytuacje pozytywne
1.1. Rozwój osobowy ucznia powinien przebiegać we wszystkich wymiarach, powinno go cechować:
§ kultura osobista;
§ dbałość o otoczenie szkoły;
§ systematyczna pomoc w bibliotece szkolnej i w innych agendach szkolnych np. SU itp.;
§ pomoc koleżeńska udzielana uczniom słabszym w nauce;
§ systematyczna pomoc ludziom starszym, samotnym, niepełnosprawnym;
§ prezentowanie szkoły na zewnątrz – udział w konkursach przedmiotowych, turniejach, zawodach sportowych;
§ udział ucznia w ekologicznym życiu szkoły i gminy;
§ zasługi w promocji zdrowia i zdrowego trybu życia;
§ zasługi dla ochrony życia i środowiska;
§ pomoc pracownikom szkoły w ochronie i poszanowaniu mienia szkolnego.
1.2. Podstawą systemu wychowawczego jest nagradzanie. Istotną formą wzmocnienia pozytywnego są:
§ pochwały ustne lub pisemne wychowawcy, dyrektora w obecności klasy, szkoły i rodziców,
§ dyplomy, listy gratulacyjne do rodziców,
§ nagrody książkowe i rzeczowe.
2. Sytuacje negatywne
2.1. Za negatywne sytuacje wymagające interwencji wychowawczej i poniesienia określonych konsekwencji przez ucznia uważa się:
§ nieuzasadnione opuszczanie zajęć szkolnych, pojedynczych godzin;
§ spóźnianie się na zajęcia;
§ nierzetelne wykonywanie powierzonych obowiązków;
§ brak obuwia za zmianę;
§ dewastowanie i marnotrawstwo dóbr materialnych;
§ niszczenie środowiska przyrodniczego;
§ agresywne zachowanie, wulgarny sposób bycia;
§ niewłaściwa kultura języka;
§ przemoc fizyczna w stosunku do ludzi i zwierząt;
§ niewłaściwe wykorzystywanie pracy innych;
§ palenie papierosów, picie alkoholu, zażywanie narkotyków i innych środków odurzających;
§ kradzieże;
§ brak szacunku dla nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów;
§ zachowanie godzące w dobro szkoły;
§ zachowania podlegające kodeksowi karnemu.
11. DZIAŁANIA DORAŹNE, OKOLICZNOŚCIOWE, TRADYCJE I ZWYCZAJE SZKOLNE
- akademie, rocznice narodowe;
- apele;
- sprzątanie świata;
- współpraca z Zielenią Miejską, Spółdzielnią Mieszkaniową „Zgoda”;
- opieka nad cmentarzem jeńców włoskich;
- wyjścia uczniów do kina, teatru, muzeum i filharmonii;
- organizowanie konkursów (czytelniczych, recytatorskich, przedmiotowych i zawodowych);
- spotkania z ciekawymi ludźmi;
- działalność organizacji szkolnych;
- rajdy rowerowe, wycieczki, biwaki;
- gromadzenie pamiątek, dokumentów, które dobrowolnie przekazują osoby dorosłe – rodziny lub organizacje.