O przedszkolu…

Przedszkole Samorządowe Nr 16 Białej Podlaskiej rozpoczęło swoją działalność edukacyjną od dnia 01 września 1985 roku w budynku przy ul. Wesołej 21/23. W pięciu, bardzo dobrze wyposażonych salach pod opieką 11 pedagogów bawiło się i uczyło 140 dzieci.
Z inicjatywy Rady Pedagogicznej i przy akceptacji rodziców, a przede wszystkim dzieci podjęto działania w celu nadania Placówce im. Jana Brzechwy – jednego z największych polskich poetów piszących dla dzieci. Nastąpiło to 28 maja 1987r.
Ponieważ w kolejnych latach funkcjonowania w gronie przyjętych do przedszkola były też dzieci niepełnosprawne, jako odpowiedź na potrzeby środowiska lokalnego, chcąc wspierać ich rozwój w sposób profesjonalny podjęto działania w celu utworzenia oddziału integracyjnego. Od 1 września 1997r został zatrudniony pedagog specjalny, wspierający pracę nauczyciela wych. przedszkolnego, aby w nowo utworzonym, pierwszym w naszej Placówce ale i też i w mieście Biała Podlaska oddziale integracyjnym znalazło opiekę troje dzieci specjalnej troski wraz z gronem dzieci zdrowych.
Ponieważ działania te spotkały się z ogólną akceptacją dzieci, rodziców i szerszego środowiska, a potrzeby rodzin dzieci niepełnosprawnych też rosły – zmieniało się ich widzenie na problem wczesnego wspomagania rozwoju ich dzieci, obecnie funkcjonują trzy oddziały integracyjne. Uczęszcza do nich w bieżącym roku szkolnym 17 dzieci o różnych niepełnosprawnościach (z. Downa, dziecięce porażenie mózgowe, autyzm, epilepsja, wodogłowie, zaburzenia sfery emocjonalnej, dysharmonijny rozwój psycho-ruchowy).
Dzieci te pod opieką wysoko wykwalifikowanych nauczycieli wychowania przedszkolnego mają możliwość bawić się i rozwijać w grupie rówieśników. Ponadto rozwój ich wspierany jest w ramach terapii i rewalidacji indywidualnej prowadzonej przez trzech pedagogów specjalnych oraz rehabilitanta. W naszej codziennej pracy wspierają nas też rodzice wychowanków, oraz inne instytucje działające na rzecz dzieci zdrowych i niepełnosprawnych Nasza Placówka cieszy się dużym uznaniem i zainteresowaniem w środowisku lokalnym – świadczą o tym artykuły w prasie i radiu lokalnym, współpraca z wyższymi uczelniami o profilu pedagogicznym, Stowarzyszeniami i Fundacjami wspierającymi rodziny dzieci niepełnosprawnych. Największą zaś nagrodą za naszą pracę są uśmiechy dzieci, zadowolenie rodziców, postępy dzieci w szkole podstawowej oraz obecność dzieci niepełnosprawnych w klasach integracyjnych.